“Robust mode” er en modebog uden billeder. Sådan starter min boganmeldelse, som jeg skriver i samarbejde med blognetværket Blogger By Heart, hvor hver blogger anmelder en bog efter eget valg.

Hvorfor der ikke er billeder i bogen , får du svar på her.

Jeg har valgt at anmelde en bog, som egentlig slet ikke er skrevet til sådan én som mig, men er skrevet til fagfolk. Dvs. folk der tl daglig arbejde med mode, nok typisk designerne, der gerne vil forstår der forbrugere bedre.

Hvorfor skal jeg som forbruger læse bogen?

Ok, en lille smule interesse i mode skal man nok have for at kaste sig over bogen. Det er nemlig ikke en bog med flotte billeder, som en modebog typisk er. Men jeg synes faktisk jeg forstå mig selv som forbruger lidt bedre. Jeg kan se hvorfor jeg foretrækker nogle brands frem for andre. Jeg forstår mere betydningen af det tøj, jeg køber.

Mode kan vække både følelser, begær og drømme, og derfor rykker den ved noget inden i os.

Citat: Robust Mode – af Manou Messmann

Mode er i højere og højere grad det der kan adskille os fra hinanden. Det er den måde hvorpå vi kan skabe vores egen identitet. Moden er mere fragmenteret end nogensinde, som afspejling af især de sociale medier, hvor man kan udtrykke sin egen stil. Det er derfor sværere og sværere for designerne at være en del af dette.

Jeg er faktisk blevet meget mere bevidst om den måde de enkelte brands og udstiller sig selv. 2 ekstreme brand er fx. Ganni og Naja Lauf.

Ganni styler deres tøj, som en gruppe af forbrugere kan identificere sig med, eller måske gerne vil identificere sig med. Deres styling er måske lidt over-the-top, men jeg er sikker på at det virker. Personligt kan jeg godt synes det er lige meget nok.

I den helt anden grøft finder vi fx. sådan nogen som Naja Lauf. Jeg synes det er super lækkert tøj, men man skal virkelig have fantasi når man kigger på deres webshop. Det gør jo selvfølgelig at tøjet kan bruges af mange flere forbrugere. Fx. En blå skjorte er ikke sat i “bås”, dvs, forbrugeren kan selv forestille sig om skjorten skal bruges til nederdel eller jeans.

Tilbage til Robust Mode

Sidst i bogen er der skrevet et kapitel om bæredygtighed, og forfatterens bud på hvorfor det ikke har vundet mere frem end det har. Siden bogen blev skrevet i 2017, synes jeg der er sket meget på dette område. Bæredygtighed mode har det fortsat hårdt, men det har hjulpet at der ikke reklameres så meget for det, for ordet er bare ikke lækkert i sammenhæng med mode.

Som der også står i bogen, så var det bæredygtige tøj adskilt for resten af tøjet i en butik og det fungerede bare ikke. Det er blevet meget bedre og især også nu hvor en del af de store brands er begyndt at have dele at deres kollektion der er bæredygtigt.

Men som jeg som jeg ofte skriver, så synes jeg det vigtigste er at man som forbruger køber tøj, der holder i stedet for hele tiden at skifte ud – uanset hvordan det er produceret. Jeg prøver virkelig at være en mere bevidst forbruger, købe især tøj der er holdbart, i såvel kvaliteten og i stilen. Det er netop er vel netop det “Robust mode” i bund og grund omhandler, set med designernes øjne. High-street butikkerne skældes ikke ud, men der stilles spørgsmåls tegn ved om at det er os som forbrugere der shopper for ofte. Har vi virkelig brug for alt det nye tøj. 

 

Facts om bogen

Bogen er skrevet af Manou Messmann. Jeg blev opmærksom på bogen via hendes Instagram profil, men hun har også en blog (Hvor bogen også kan købes)

Hvis du har lyst til at læse flere boganmeldelse, så skrev My Food Blog i går om kogebogen “Det Persiske køkken” og i morgen kan du læse en anmeldelse af Håndværk af Rigetta Klint hos Giving.dk

/Annette

 

 

Følg min blog på Bloglovin' eller via Facebook
Del: